Potpuno sam bezvoljna

Pismo

Dva sam tjedna sve gore i gore. Ne mogu dobro spavati i imam vrlo čudne noćne more. Potpuno sam bezvoljna. Ne da mi se ništa raditi, ni moje hobije ni školu, i jedva nađem snage i energije za to kad baš moram. Sve je gore i gore. Ne znam od koga zatražiti pomoć. Ne čini mi se kao da moj psiholog shvaća koliko je situacija ozbiljna. Ovo mi se već događa godinama svako toliko. Dobivala sam kao neku pomoć za to, no ništa nije zapravo pomoglo. Dobro, pomoglo je malo. Ne znam što da radim.

Odgovor

Hvala na spremnosti da s nama podijeliš svoje iskustvo.

Čitajući tvoje pismo osjećam da ti je doista teško što proživljavaš, posebno jer navedene poteškoće – nesanica, bezvoljnost i gubitak interesa za stvari koje voliš traju duže vrijeme.

Voljela bih da se pohvališ za sav prethodni i sadašnji trud i ustrajnost koju ulažeš za rješavanje poteškoća. To je hrabrost koju pokazuješ u trenucima kada ti je teško. Bravo!

Razumijem da doživljaj pomoći od stručnih osoba koju si dobila može varirati ovisno o intenzitetu simptoma, no drago mi je što si svjesna kako je dobivena pomoć bila korisna u određenoj mjeri. To nam može poslužiti kao dobra polazišna točka. Zanima me što ti je točno pomoglo u dosadašnjem suočavanju s navedenim teškoćama. Postoji li mogućnost da to opet primijeniš i na provjereni način pokušaš utjecati na svoje raspoloženje? Kada bi krenula s jednom usvojenom vještinom, što bi radila drukčije?

Osim uznemirujućeg sadržaja koji može utjecati na kvalitetu spavanja, postoji još nekoliko čimbenika koji utječu na to, kao što je npr. higijena spavanja, životne navike ili naše unutarnje doživljavanje, kao što su misli i emocije.  Na to možemo utjecati svojom voljom. Zbog tih razloga voljela bih da tijekom idućih tjedan dana više pažnje usmjeriš na sljedeće čimbenike i pokušaš vidjeti pridonose li one nesanici:

  • Konzumiranje teške hrane ili intenzivnije vježbanje prije spavanja
  • Konzumiranje većih količina kofeina prije spavanja
  • Viša temperatura u sobi ili zagušljivost prostorije
  • Obavljanje aktivnosti u krevetu koja se inače trebaju obavljaju izvan njega (npr. rad na mobitelu – npr. gledanje uznemirujućih videa na youtubeu, pretraživanje društvenih mreža i uspoređivanje s drugima, gledanje televizije iz kreveta, konzumiranje hrane u krevetu i sl.)

Da bi poboljšala pripremu za spavanje, predlažem ti da, uz prije navedene aktivnosti koje treba smanjivati i prestati raditi, pokušaš i sljedeće:

  • Prije spavanja pronađi opuštajuću aktivnost.
  • Otiđi u krevet tek kada osjetiš pospanost.
  • Pokušaj spavati samo po noći, ne po danu.
  • Ako ti se prije spavanja javljaju misli jačeg intenziteta, predlažem da ih napišeš na komad papira, zatim nekoliko puta udahni i izdahni i mirno kaži sebi kako ćeš se s time pozabaviti sutradan.

Niska energija, bezvoljnost i manjak snage za obavljanje aktivnosti znaju otežati funkcioniranje. Vezano za taj dio, zanima me kako inače provodiš dane. Koje su aktivnosti tijekom dana kod tebe najviše zastupljene – one koje moraš napraviti, kao što su npr. obaveze u školi ili one u kojima uživaš? Prvi je korak najteži i od tebe će zahtijevati da se aktiviraš i onda kada nemaš snage ni volje. Za početak, pokušaj napisati listu ugodnih aktivnosti odgovarajući na sljedeća pitanja koja ti mogu olakšati taj dio:

  • Koje aktivnosti ti inače pružaju osjećaj ugode, a sada ih radiš u manjoj mjeri?
  • Koje aktivnosti su ti prije pružale osjećaj ugode, a koje si prestala raditi?
  • Za koje aktivnosti smatraš da bi ti pružile veći osjećaj ugode, a nikako da nađeš vremena za njih?

Ohrabrujem te da kreneš s jednom aktivnosti u trajanju do 5 minuta. Možda će ti se činiti kako je 5 minuta ili manje nedovoljno, no vjeruj da provođenje aktivnosti i tako kratkog trajanja može pozitivno utjecati na tvoje raspoloženje i misli. Da bi se u to uvjerila, potrebno je napraviti vježbu. Jako se veselim tvojem iskustvu prakticiranja ove vježbe.

Ako smatraš da ti navedeni odgovor nije zadovoljavajuć ili je pak nedovoljan da bi osjetila poboljšanje, podržavam te da potražiš dodatnu stručnu pomoć i u suradnji sa psihologom pronađeš učinkovitije rješenje za svoje teškoće.

Želim ti ugodan ostatak dana.

Lijepi pozdrav,

Sara Jurdana, mag. psych.

Podijeli s prijateljima

Slučaj je hitan i ne možeš čekati odgovor?

Ako je slučaj iznimno hitan i ne možeš čekati na naš odgovor, a ti ili netko u tvojoj blizini nalazite se u neposrednoj opasnosti, odmah nazovi 112 ili drugu hitnu službu.

Za pomoć u svim hitnijim slučajevima možeš koristiti i besplatnu mobilnu aplikaciju Heroes Nearby koja spaja ljude koji trebaju pomoć sa zajednicom lokalnih Heroja – prijateljima, članovima obitelji, službama, a po želji i s profesionalcima te dobrim ljudima u tvojoj neposrednoj blizini.

Skip to content