Problem s koncentracijom

Pismo

Pozdrav! Nešto me muči zadnjih nekoliko godina, i čini mi se da postaje sve gore. Imam velik problem s koncentracijom. Dok govorim, imam osjećaj kao da mi misli toliko brzo lete da nikad ne stignem reći do kraja ono što sam htjela jer zaboravim. Stanem na pola rečenice i ne znam što sam htjela reći. Dok govorim, znam što želim reći, ali u mislima sam tri rečenice ispred i onda kako govorim, zaboravim sve. Misli mi lete posvuda. I sve okolo me distrahira. To mogu primijeniti i na čitanje. Prije sam čitala dosta knjiga, sada kad počnem čitati – pročitam pola prve rečenice i oči mi počnu lutati po ostatku stranice te se moram jako fokusirati da bih pročitala nešto do kraja i nebrojeno puta počinjem ispočetka. Nemam koncentracije. Nikad ne mogu raditi jednu stvar i završiti ju, nego sve odjednom. Ne znam kako da si pomognem. Hvala unaprijed na savjetu 🙂

Odgovor

Pišeš kako teškoće koncentriranja i brzolutajućih misli traju godinama te da ne znaš kako se nositi s tim smetnjama. No s druge strane primjećujem da si studentica, što znači da se ipak služiš nekim tehnikama i usvojila si određene vještine koje ti pomažu pri učenju i usmjeravanju vlastite pažnje.

Naša pažnja može biti izrazito distraktibilna. Zamisli ju kao reflektor. Katkad taj reflektor može biti usmjeren samo na jedan objekt, no u drugim trenucima može prikazivati različite objekte u rekordnom vremenu. Na našu pažnju mogu utjecati brojni čimbenici poput načina prehrane, kvalitete i količine spavanja (7 do 8 sati sna bez buđenja), fizička aktivnost, emocionalno raspoloženje, suočavanje sa stresnim situacijama, okolina u kojoj se nalazimo, pa i učestalost provođenja na našim digitalnim, “pametnim” prijateljima (mobiteli, laptopi… Internet općenito). Uz te čimbenike mogući su i neki drugi razlozi labilne pažnje poput kognitivnih poremećaja ili nekih mentalnih poremećaja (poput značajne anksioznosti ili depresije).

Da bi uspješno otklonila teškoće s koncentracijom, dobro je istražiti što bi moglo uzrokovati te smetnje. Možeš ponovno pročitati gornji odlomak i pokušati zaključiti što bi mogao biti razlog tvojih smetnji.

Sada, kada si ustanovila koji bi mogao biti uzrok tvojih smetnji, možeš isprobati s tehnikama koje ću pokušati opisati u nastavku teksta.

1.       Meditacije usmjerene svjesnosti – to su tehnike kojima učimo promatrati svoje misli i osjećaje a da ih ni na koji način ne mijenjamo. Za početnike se uglavnom preporučuju stručno vođene meditacije koje se danas mogu naći u obliku mobilnih aplikacija ili videouradaka.

2.       Raspored zadataka – kada provodimo neku složenu aktivnost kao što je učenje, korisno je napraviti raspored svih zadataka koje trebamo obaviti. Na taj način odredimo vrijeme koje ćemo uložiti u svaku aktivnost, pa ćemo npr. za pripremu sve potrebne literature iskoristiti sat vremena, a za čitanje jednog odlomka izdvojiti ćemo 20 minuta (ovisi o tome koliko je dugačak). Tako ćemo lakše saznati kako usmjeriti onaj prije spomenuti reflektor.

3.       Odložiti digitalne prijatelje – danas vrlo često posežemo za svojim mobitelima što god radili. Neki smatraju da jedna osoba u prosjeku pritisne svoj mobitel 2600 puta!!! A to posebno to volimo činiti kada smo u društvu ili dok učimo. Ako prepoznaješ kako mobilni podražaji (npr. obavijesti s društvenih mreža, poruke, nove vijesti,..) često odvraćaju tvoju pažnju, možeš preuzeti aplikacije na mobitelu koje ti pomažu da ostaneš usredotočena na aktivnost koju želiš te da pritom ne dotičeš svog mobilnog prijatelja toliko učestalo.

4.       Izraziti osjećaje – kao što sam spomenula u tekstu, naši osjećaji i raspoloženja važni su čimbenici koji utječu na našu pažnju. Ako smo izrazito tjeskobni ili u strahu, vrlo često će nam se događati da nam misli brzo lutaju te skaču s jedne teme na drugu. U tim slučajevima vrlo je važno da u svojoj okolini pronađeš osobe koje bi te mogle saslušati, a s kojima ćeš se osjećati ugodno dok dijeliš svoje osjećaje i misli. Vrlo često kada s nekim podijelimo to kako se osjećamo i o čemu razmišljamo, imamo osjećaj kao da nam je pao teret s leđa.

Ako nisi pronašla uzrok ili ti prije spomenute tehnike ne koriste, svakako bih ti preporučila da se posavjetuješ s nekim stručnjakom mentalnog zdravlja ili s liječnikom opće prakse kako biste lakše prepoznali gdje leži uzrok problema o kojem pišeš. Već si ovim pismom učinila prvi korak u otklanjanju problema te ti želim da i dalje budeš ustrajna. Za svaki problem postoji neko rješenje, stoga nemoj odustati.

Želim ti sreću na tvom putu!

Gracia Dekanić, mag. psych.

Podijeli s prijateljima
Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on twitter

Slučaj je hitan i ne možeš čekati odgovor?

Ako je slučaj iznimno hitan i ne možeš čekati na naš odgovor, a ti ili netko u tvojoj blizini nalazite se u neposrednoj opasnosti, odmah nazovi 112 ili drugu hitnu službu.

Za pomoć u svim hitnijim slučajevima možeš koristiti i besplatnu mobilnu aplikaciju Heroes Nearby koja spaja ljude koji trebaju pomoć sa zajednicom lokalnih Heroja – prijateljima, članovima obitelji, službama, a po želji i s profesionalcima te dobrim ljudima u tvojoj neposrednoj blizini.

Skip to content