Osjećam nepravdu

Pismo

Kratko rečeno, trenutačno mi sve u životu ide nekako nizbrdo i negativno vezano uz školu, obitelj, sport i prijatelju. Osjećam veliku nepravdu u školi, roditelji me ne razumiju, u svemu sam tome nemoćna. Ovo već duže vrijeme traje i samo čekam da dođe bolje vrijeme, a nadam se da će to biti ako se uspijem preseliti u drugi grad zbog fakulteta. Želim postati slobodnija i samostalna. Po prirodi sam živac i jako lako izgubim živce i to je svakodnevno, osjećam veliku nervozu i nemoć. Uz to sam jako zabrinuta za svoju budućnost vezano uz upis na fakultet i pitam se kako će moj život izgledati za koju godinu. Voljela bih da se sve promijeni oko mene, što je trenutačno nemoguće, i iz dana u dan se samo tješim da će to sve proći i da će doći bolje vrijeme. Voljela bih savjet stručne osobe jer me ovdje nitko ne može utješiti i dati mi konkretan savjet. Mogla bih pisati o ovome satima, ali, eto, barem ukratko neki stručni odgovor bi mi puno značio. Hvala!

Odgovor

Prema tvom upitu primjećujem da se trenutačno nalaziš u stresnom životnom razdoblju. Odabir fakulteta i planiranje preseljenja može u nama izazvati brojne osjećaje poput radosti i ushita, ali i tjeskobe i straha.

Odlazak na fakultet i osamostaljivanje važni su koraci u mladoj odrasloj dobi. Time usvajamo ili dodatno izoštravamo svoje postojeće vještine suočavanja sa svakodnevnim izazovima te drugim osobama (a posebice roditeljima) pokazujemo kako se možemo samostalno suočavati s raznim izazovima koje život donosi.

Vidim da se trenutačno malo teže nosiš s problemima koje opisuješ. Tjeskoba se često pojavljuje u vrlo stresnim okolnostima te je posve uobičajena za svakoga od nas. Katkad se suočavmo s izazovima koji u nama mogu izazvati snažniji osjećaj tjeskobe, a potom i razdražljivost. Tjeskoba može smanjiti naš osjećaj samopouzdanja, odnosno možemo smatrati kako se ne možemo uspješno suočiti sa svijetom oko nas. Samopouzdanje je posebice ranjivo u adolescenciji, razdoblju brojnih bioloških, socijalnih i kognitivnih promjena.

Činjenica je da je samopouzdanje u trenutačnom životnom razdoblju u kojem se nalaziš malo ranjivije, no to ne znači da ne možeš ništa poduzeti vezano uz to. Samopouzdanje možemo graditi kada nešto određeno učinimo i spoznamo da to možemo obaviti uspješno. Ne postoji čarobni štapić kojim možemo u drugome izgraditi samopouzdanje, niti postoje “4 čarobna koraka” koja će nas stvoriti super samopouzdanim osobama. Potrebno je da sami učinimo upravo ono što smatramo da ne možemo.

Iz tvoga upita nisam jasno shvatila koje te nevolje muče, stoga bih te pozvala da zajedno učinimo jednu vježbu.

Uzmi papir i olovku i ugodno se smjesti na nekome mjestu gdje nećeš biti ometena u izvođenju zadatka i gdje se možeš usmjeriti na daljnji tekst.

Nacrtaj kružnicu.

Kružnicu podijeli na onoliko dijelova koliko ti se čini da imaš trenutačno problema/ poteškoća u svom životu. Svaki dio kružnice, odnosno problem neka zauzme onoliko prostora koliko ti se čini da zauzima prostora u tvome svakodnevnom životu. Pokušaj čim detaljnije opisati svaku teškoću s kojom se suočavaš. To može izgledati ovako:

Graf nam služi da vidimo jasniji prikaz s kojim se sve brigama trenutačno suočavamo i što bismo eventualno htjeli da je drukčije.

Navedene brige mogu biti nešto što izbjegavaš učiniti jer te čini napetom (npr. ne prihvaćaš pozive za izlazak s prijateljicama, odgađaš obavljanje nekih zadataka ili donošenje odluka…) ili nešto što primjećuješ da te čini više razdražljivom ili tjeskobnom.

Sada kada si napravila popis stvari koje te trenutačno muče, rasporedi ih prema tome koliko ti je teško suočiti se sa svakom, pri čemu na vrh popisa napiši onu stvar s kojom se lakše možeš suočiti. Najprije se uhvati ukoštac s malim stvarima, onda počni prihvaćati veće izazove.

Izaberi najlakšu stvar na popisu i suoči se s tim izazovom tako da odgovoriš na iduća pitanja:

–  Što ti je potrebno da se suočiš s tom situacijom/brigom? Navedi točne korake kako bi se uspješno mogla suočiti s tom situacijom.

– Predviđaš li potencijalne prepreke koje bi mogle omesti suočavanje sa situacijom? Ako da, što bi mogla učiniti kako bi ih spriječila?

Nakon što odgovoriš na pitanja, potrudi se učiniti tu stvar prema koracima koje si prethodno opisala. Uspješno činjenje stvari za koje mislimo da ne možemo učiniti može povećati naš osjećaj samopouzdanja. Kada završiš sa zadatkom, pohvali se 😊. Učiniti mali znak pažnje za sebe samu bitan je korak za izgradnju samopouzdanja i pomaže da nam da se osjećamo bolje. Samonagrađivanje je jako važan korak, stoga ga nemoj izostaviti. Možeš učiniti što god želiš: kupiti si nešto, počastiti se s nečim… Takvu vrstu samonagrađivanja poželjno je uvesti nakon svakog uspjeha neovisno o tome je li mali ili velik. Uspjeh je dobro podijeliti i s drugima, stoga se slobodno pohvali i podijeli svoju radost s prijateljima, roditeljima ili drugim bliskim osobama.

Prvu rečenicu si započela opisujući kako ti se čini da trenutačno u tvom životu “sve ide nizbrdo i negativno je”. Kada imamo više stresnih situacija s kojima se suočavamo, možemo osjećati kako ništa oko nas nije pozitivno, no prije negoli zaključimo kako baš ništa oko tebe ne valja, voljela bih da se ipak prisjetiš barem jedne stvari (ili osobe) koja je ipak pozitivna. Malo je vjerojatno da baš ništa oko tebe nije pozitivno, no kada se osjećamo preplavljeno izazovima, može nam se učiniti da je sve oko nas loše.

Da bismo olakšali teret koji možemo katkad osjećati, važno je brinuti se za svoje mentalno zdravlje, a to možemo učiniti na više načina. Većina nas ima svoje “pametne prijatelje” (čitaj: pametne mobitele) koji su dio naše svakodnevice. Svi vlasnici mobitela znaju da će mobitel funkcionirati jedino ako mu je baterija puna, stoga se pažljivo trudimo da ga ne zaboravimo napuniti kada primijetimo da se baterija počela prazniti. Jednako kao što se baterija mobitela prazni, tako se i naša energija može trošiti. Brojne situacije i događaji mogu prazniti našu životnu energiju stoga je potrebno provoditi neke aktivnosti koje bi “nas mogle napuniti”.

Što ti uglavnom pomaže “napuniti baterije”?

Ponovno uzmi list papira i olovku pa zapiši sve aktivnosti i osobe koje ti pomažu da “napuniš svoju bateriju”.

Svatko od nas ima uspone i padove, dobre i lošije dane. To je sastavni dio života. Usporedimo li život s morem, možemo reći da život nije mirno more (bonaca), život su valovi pa je potrebno naučiti surfati na valovima.

Hvala što si nam se obratila na ovaj način! Ako misliš da neke situacije ipak ne možeš riješiti sama, u redu je pitati drugoga za pomoć (roditelje, prijatelje, druge bliske osobe ili psihologe).

Sretno sa surfanjem!

Gracia Dekanić, psihologinja

Podijeli s prijateljima
Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on twitter

Slučaj je hitan i ne možeš čekati odgovor?

Ako je slučaj iznimno hitan i ne možeš čekati na naš odgovor, a ti ili netko u tvojoj blizini nalazite se u neposrednoj opasnosti, odmah nazovi 112 ili drugu hitnu službu.

Za pomoć u svim hitnijim slučajevima možeš koristiti i besplatnu mobilnu aplikaciju Heroes Nearby koja spaja ljude koji trebaju pomoć sa zajednicom lokalnih Heroja – prijateljima, članovima obitelji, službama, a po želji i s profesionalcima te dobrim ljudima u tvojoj neposrednoj blizini.

Skip to content